Simpel soppa, typ

Har varit hemma från jobbet idag, sjuk IGEN (!!!) Har kurerat mig med vitlök, ingefära, grönt te och apelsin. Kom igen nu kroppen,  nu kör vi! Jag är uttråkad, skulle aldrig klara av att vara arbetslös. Så. Ikväll gjorde jag soppa. Sara fick bli kryddmaster eftersom att mina smaklökar inte är riktigt vid sina sinnes fulla bruk. Den blev god och alla borde testa den! En klick matyoghurt på toppen och du är hemma!
Här har ni receptet: (jag höftar alltid lite, så allting är ca.)
2 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
4 dl röda linser
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 pkt krossade tomater
Tomatpuré
Morötter
Salt och svartpeppar (sen är ju oregano och franska örter ganska gott också)
Koka upp vattnet med buljongtärningarna, skala och hacka morötterna, lägg ner dem i vattnet. Häll i linserna och låt koka i ca 15 min.
Skala och hacka löken och bryn den i en stekpanna. Lägg i löken i vattnet och tillsätt även de krossade tomaterna, tomatpurén, vitlöken, och for god's sake, GLÖM INTE ATT KRYDDA! Voilá!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0