Tisdag snart onsdag

Det gick dåligt på skatteetaten. Givetvis som alla andra gånger (okej två gånger tidigare, men tredje gången gillt liksom) så råkade jag ut för en riktigt bitter dam i sina sämsta år. Jag förklarade att jag ville ansöka om ett nytt skattekort för 2011 men det gick inte att göra förrän i december. När jag upprepade mitt ärende och sa att jag redan hade ett D-nummer så ångrade hon sig, snörpte på munnen och gav mig en blankett som hon sa att jag skulle gå hem och fylla i. Väl hemma inser jag att jag kommer behöva gå tillbaka dit, för på blanketten står det att man måste uppvisa blanketten tillsammans med pass. JAG ORKAR INTE MER. Jag har inte en enda ledig dag förrän vid jul och då är det för sent.
Ni ska bara veta hur jobbigt det är att komma till ett land och inget sköts per automatik längre. I Sverige behövde jag ju aldrig tänka på sånt här. Papprena kom hemskickade i brevlådan och så var det inte mer med det. Sen blir det inte direkt lättare när folk vägrar vara hjälpsamma. Ibland vill jag bara vara fem år igen och inte behöva ta något ansvar.
Något som i alla fall glädjer mig är att jag idag har lyckats boka en hemresa till jul. Jag kommer hem 22 december och har det bästa resesällskapet i form av Sara min rara. Puss!

Kommentarer
Postat av: hon den rara

Världens bästa du, pappersproblemet är till för att lösas, det här reder vi ut! och som sagt det är jag som ska vara glad för att få ett sånt fint sällskap hem, snälla rara underbara <3

2010-11-17 @ 10:23:51
URL: http://sabbaandthesingles.bogg.se
Postat av: missj

Vet du om man kan få ett nytt skattekort för näste år utan atts kriva sig här, saken är den att jag också har ett D-nummer sedan 1/6 då jag flyttade hit och började jobba. Enligt vad jag förstått vill de ju att man ska skriva/folkeregistrere sig här efter 183 dagar och det vill jag undvika ineldningsvis. Jag kommer att vara fortsatt tjänstledig från Sverige ett halvår till för att känna mig för om detta är nåt jag vill satsa på och vill inte skriva mig här för det. Det kan ju handla om 1, 3 eller 6 månader till bara...



Enligt vad jag hört av en annan svensk väninna så fick hon förlängt D-nummer och nytt skattekort (när hon också hade ett års tjänstledighet från Sverige)men jag känner mig så osäker...

2010-11-18 @ 08:44:37
URL: http://miss76.blogspot.com
Postat av: missj

Sv: När jag ringde Skatteetaten fick jag rådet att fylla i samma ansökan som du, den där första man fick. Det har jag gjort och jag har bett om förlängning av mitt D-nummer, sände in det i fredags så nu är det bara att vänta och se vad som sker. Jag fyllde i att jag varit här 172 dagar och skrev en förklaring av mitt ärende under "øvrige opplysninger". Vi får hålla tummarna för varandra :) Kul att hitta din blogg förresten!

2010-11-20 @ 16:58:55
URL: http://miss76.blogspot.com
Postat av: missj

Jag tänkte bara meddela att jag fåttm itt skattekort för 2011 nu. Jag ringde skatteetaten som bad mig sända in en likadan søknad som jag gjorde när jag kom hit, jag bad om att få förlänga mitt D-nummer en period och sen kom skattekortet för n¨sta år i posten. Hur går det för dig med saken?

2010-12-30 @ 10:54:30
URL: http://miss76.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0